kerkpad aanpassen

herstel liquidambar

Misschien is het u opgevallen dat tijdens een storm in september van één van de boompjes langs het kerkpad de top is afgebroken.
Een niet zo mooi gezicht. Aan de linker kant 3 gave bomen en aan de rechterkant 2 gave en een gehavende boom.
Daar wilden we dan ook wat aan doen.

Na overleg met onze hovenier bleek dat er 2 oplossingen waren.
De ene was om de bestaande boom weg te halen en een nieuwe boom met dezelfde afmeting terug te plaatsen.
De andere oplossing was alle bomen terugsnoeien. Bij het opnieuw uitlopen van de takken kan er voor gezorgd worden
dat de bomen weer een gelijkmatige vorm krijgen en houden. Na een paar jaar zit alles er weer goed uit.
Gezien de kosten van optie 1 hebben we gekozen voor het terugsnoeien van de bomen.
Vrijdag 13 december hebben we dit door onze hovenier laten uitvoeren.

Nu we het toch over het kerkpad hebben.
In de afgelopen tijd hebben we vragen gekregen of de kerkpad zodanig aangepast kan worden dat de inrit wat gemakkelijker wordt.
Met name begrafenisauto’s, maar ook een ambulance’s hebben problemen om achteruit het kerkpad op te draaien.
Dit is zeker het geval als aan de andere kant van de straat de parkeerplaatsen bezet zijn.

Wij hebben een studie gemaakt wat voor ruimte er hiervoor nodig zou zijn en hoe we dat het zodanig vorm konden geven dat toch een mooi geheel ontstaat.
Voorwaarde was dat alle bomen moesten blijven staan, dat het accent op het kerkpad zou blijven liggen
maar ook dat het hek op de één of andere manier terugkomt.

Wij denken dat we daar in geslaagd zijn door gebruik te maken van grastegels naast de bestaande pad en het hek te verplaatsen naar achter.
De einden van de ligusterhaag gaan we weghalen en er komt stukje nieuwe ligusterhaag terug naast de grastegels.
Maandag 16 december wordt gestart met de werkzaamheden.

Gerard vd Berge
december 2019